06 June 2013

saat-saat sebelum walimah

bismillahirrahmanirrahim..

[Walimah Adila dan Hanan. Lagi gambar.]


Berkira-kira aku untuk meletakkan tajuk. Bimbang disalah faham. Maaf untuk tajuk sedemikian. Aku tidak pasti siapa yang mencari di bahagian carian kata laman aku ini atau bagaimana bisa terlintas di benaknya untuk mencari. Sedang diri yang ditanya pun tidak pernah merasa sendiri bagaimana saat-saat sebelum walimah, maka ini aku kira bisa membantu.

----

"Maka niat adalah pijak pertama yang menggores tanya, "Akankah ada barakah dalam pernikahan kita?"

Niat ketika menyaksikan kondisi keluarganya. Niat ketika menentukan mahar dan persyaratan. Niat ketika menyatakan persetujuan dan penerimaan. Niat ketika merencanakan hari akad dan perayaan walimah. Niat selama dalam masa penantian. Niat dan niat, ketika dan ketika..

Niat ketika mengucapkan ijab dan qabul. Niat di saat menerima ucapan selamat dan doa. Niat di waktu menjamu tamu. Niat di saat para tamu meninggalkan tempat. Niat ketika mengucap salam dan mengetuk pintu kamar. Niat ketika berjemaah dua rakaat pertama kalinya.

Pada engkau yang belum menikah, katakan padaku saat kau rasa nikmatnya pandangan pertama, apa yang terbit di ufuk hatimu? Sudahkah engkau bersegera menunjuk dada dan bertanya, "Akankah ada barakah dalam pernikahan kita?" - Nomor Dua, Saksikan Bahwa Aku Seorang Muslim, hlmn. 218-219 


----

"Kita begitu rindu masyarakat imani, masyarakat yang membuat kita selalu ingin berada di tengah mereka. Hanya ini masyarakat yang membuat kita merasa aman dari lisan dan tangan mereka. Alangkah tenteram berada di tengah mereka. Serasa, masyarakat ini adalah masyarakat surgawi, dan tetangga-tetangga ini kita doakan menjadi tetangga di surga nanti.

Memang sulit mencari, tetapi alangkah indahnya memulai dari diri sendiri. Jika keluarga kita dibangun di atas peribadahan kepada Allah, maka juluran-juluran rantingnya adalah da'wah ilallah. Di manapun bumi tempatmu berpijak, kata Umar ibn Al Khattab kepada sahabatnya yang berangkat menunaikan tugas, keislamannya adalah kewajibanmu. Maka adakah tercantum di dalam visi dan misi pernikahan kita sebuah kata yang berat timbangannya di sisi Allah; da'wah? ..... " - Tetangga, Saksikan Bahwa Aku Seorang Muslim, hlmn. 284-285


----

Ah, betapa masa muda kita terlalu singkat kalau dibazirkan dengan suka-suka dan aktiviti biasa-biasa sahaja! Antara ciri muwasafat tarbiyah adalah tersusun dalam urusannya (baca : munazzamun fi syu'unihi). Perlu lebih, lebih dan lebih banyak lagi muhasabah.

4 comments:

aku-bukan-robot said...

(= nice sharing akak. ^^

jazakillahu khairan jaza'

ainumsolehah said...

dah tersalah faham tadi. ingat akak .. huhu

Amirah Hamani said...

sy pon nak ter'jump into conclusion' tadi, you.. sorry T.T

btw its nice. made me think and think wisely. jzkk kak :)

nusrah said...

nadiah,
waiyyaki. doakan akak selalu ye :)

ainum,
Akak pun tak pasti kenapa ada org cari tajuk tu dekat blog akak. share terus, moga ada manfaat buat insan yg mencari tu. juga manfaat utk ainum ;)

amirah,
waiyyaki. ^^ mutiara-mutiara salim a. fillah semuanya subhanaAllah. kelu lidah lepas baca..