08 May 2014

Definisi

Bismillahirrahmanirrahim


"Everything that occurs in your life is part of God's to wake you up." -- Leonard Jacobson




Jika kau sedang membaca gambar ini dan tertanya-tanya apakah benar itu penulisan aku, jawapannya ya. Ya, ini yang terjadi semalam gara-gara aku seperti habis akal dan tenaga. Sampai aku mogok dengan diri sendiri untuk tidak lagi menjenguk penulisan tesis aku usai pulang kerja. Bilang apa sahaja. Kata sahaja aku gila. Kata sahaja aku hilang sifat sabarnya. Kata sahaja aku penuh dengan rasa malasnya.

Dari semalam tersangkut di ruang definisi. Buku ada depan mata, tetapi idea tidak menjadi. Akhirnya ruang definisi aku tinggalkan tidak berisi. Lagi-lagi bila seorang kakak bilang, "Hey, bukan kah bahagian definisi memang lazimnya sukar diterjemah?" Aku diam dan terkedu. Kadang-kadang aku memang tidak adil pada diri aku.

25 tahun hidup pun baru terjumpa definisi jiwa, ini kan pula definisi portal yang sumber rujukannya baru terjumpa dua hari lalu. Hanya gara-gara aku mencari bahan rujukan lain di perpustakaan digital dan hasil paparan yang keluar pula adalah bahan lain. Ya, Allah bagi yang lebih baik.

Menjadi diri sendiri tidak sukar. Mencari definisi jiwa itu yang nyata sukar. Jika kau sudah tertemukan definisi jiwamu, maka berjalanlah dengan tenang menjadi dirimu sendiri.

"Dia duduk disitu, sendiri termenung. Tak sadar dari jauh ada yg acap kali melabuhkan pandangannya mencari arti. Tak sadar dari jauh ada yg sembunyi-sembunyi mengaguminya sepenuh hati." -- Mbeeer.

No comments: