09 December 2012

.....maka menulislah!

Bismillahirrahmanirrahim..

"Aku tak peduli
Hanya ingin merdeka dalam menulis
Bebas dalam menggagas
Meski bukan kata tanpa krama
Atau abaikan balasan di alam sana"

-- Achmad Lutfi

"Menulislah dengan satu sudut pandang yang berbeza
yang menunjukkan itu tulisanmu, bukan tulisan orang lain.
Untuk menulis, kita butuh amunisi berupa membaca, memerhatikan, mendengarkan, mengkontruksi segala sesuatu yang ada di sekeliling kita."

-- Tere Liye

“Jika ingin menjadi seorang penulis pertama sekali kena membaca, kedua kena membaca, ketiga, membaca, keempat membaca dan kelima baru menulis.”

-- Pak Samad

"Jika kau tiada masa mahu membaca, maka kau tidak akan punya masa untuk menulis. Semudah itu!"

-- Stephen King


"Menulis adalah suatu cara untuk bicara, suatu cara untuk berkata, suatu cara untuk menyapa—suatu cara untuk menyentuh seseorang yang lain entah di mana. Cara itulah yang bermacam-macam dan di sanalah harga kreativitas ditimbang-timbang."

-- Seno Gumira Ajidarma


"Saya membayangkan ketika itu ya Allah, saya nanti kelak dihadapanMu jadikan saya terkejut ya Allah. Jadikan saya kaget. Jadikan saya ketika menerima catatan amal itu ya Allah " ya Allah, kok pahalanya banyak sekali. Padahal amal soleh saya sedikit." dan saya sangat berharap ketika itu bahawa Allah akan menjawab " iya, tetapi pahala yang tertulis di dalam catatan amalmu adalah pahala orang orang yang terinspirasi yang terilham setelah membaca tulisanmu untuk melakukan kesolehan dan pahala mereka ditambahkan terus menerus berantai-rantai kepadamu tanpa mengurangi pahala mereka sendiri"

-- Salim A. Fillah (Jazakillah alyaa untuk ini)

"Waktu ialah kertas yang luas. Kita hanyalah pensil-pensil yang sedang menulis tanpa penghapus."

"Aku suka menulis, aku suka membuatmu berpikir, membuatmu merenung, lalu kamu mulai menjawab pertanyaanmu sendiri."

"Kau tersenyum membaca tulisanku, padahal aku menulis kerana membaca senyumanmu."

-- Karizunique

"Tanpa tulis
aku sebenarnya sampah
tidak punya fungsi
tidak punya maruah

Ini saja daya aku
tinta darah aku
mengalir salur membenar paru
bernafas
tiada ia aku mayat biru."

-- Wani Ardy

----


[ehsan]



Kalau orang tanya aku kenapa aku suka warna hitam putih, aku boleh jawab, "Sebab aku kurang gemar warna tipikal perempuan, merah jambu." Tapi kalau orang tanya aku kenapa aku suka menulis, aku cuma mampu hadiahkan senyum. Senyum untuk anugerah seagung itu; menulis. Aku tidak pernah pasti apa jawapan yang pegun. Mungkin kata-kata yang terinspirasi dari insan-insan istimewa di atas mampu menjawabnya.

Jika mahu menjadi orang yang istimewa, maka menulislah! :)

Oh, Kak Syida! Saya harap kakak baca ini. Sanah helwah ukhti habeebati. Jazakillah untuk semua sayang, cinta, kasih, ukhwah, doa yang kakak tumpahkan. Ramainya orang-orang istimewa dalam hidup aku yang lahir di ruang Disember!

10 comments:

DaeiSolehah said...

kak Nusrah :") diri antara yang terInspirasi dengan penulisan uknti :") Semoga Allah redha selalu.

nusrah said...

Daei Solehah :

moga Solehah kekal solehah. Moga solehah mu nanti terbias hingga ke zuriat kelahiranmu. Moga solehah mu terpancar hingga ke insan sekelilingmu. Semoga! Solehah lah untuk Allah.. :) :) :)

"Aku hanya menulis aksara seperti biasa. Kau yang luar biasa sebenarnya Solehah, bisa menukar aksara menjadi bunga."

Khair, moga Allah redha. :')

Amirah Hamani said...

Assalamualaikum wrwb Kak Nusrah.

Subhanallah. Aksara akak selalu punya kata yg tepat untuk menzahirkan perasaan ini. Saya jd kaget, kagum saat diri sendiri hilang kata dan rasa mahu mendiam sahaja.

Menitis airmata ini,kerdilnya diri kita kan dibanding dengan kasih Allah. Bila yg menulis nya dari hati, pasti terkesan di hati. Jazakillahu khairan khatira atas semangat yg selalu akak nukilkan. Saya jadi terhibur saat terluka, dan lelah dlm langkah. Doakan saya juga punya hati sedekat hati akak pada Tuhan.

Jaga diri selalu, selalu tabah, semoga Allah redha akak. InshaAllah. :)

Matahary said...

Salam ukhti,

semoga terus menjadi penulis. Penulis yang disayang Tuhan:)

..بنت يوسف.. said...

Nusrah...

akak betul-betul speechless ni...

ayat-ayat Nusrah best.

terilham terinspirasi
moga mendapat redha Ilahi
terima kasih ukhti
teruskan jangan berhenti..

♥سيتي أينوم بنت أميج الدين said...

moga Tuhan pandang setiap detak jemari akak yang berusaha untuk membina jiwa sendiri sekaligus membasahkan jiwa batang tubuh yang lain.

:)

nusrah said...

Allahu. Saya pula yg speecless dengan komen kalian :')
Semua kata-kata yang kalian terkagum ini, saya hanya petik dari insan-insan yang memberi inspirasi dalam hidup saya.

"Ketahuilah, jika ada manusia yang terkagum dengan kau, mereka sebenarnya terkagum dengan sejauh mana cantiknya aturan Allah menutup segala kesalahan dan keaiban kau."

Untuk Amirah :

Moga kau seteguh namamu. Seperti mana termaktubnya amirah sebagai seorang ketua, sebegitu juga kau, kelak nanti kau menjadi ketua bidadari di syurga.

"Aku hanya menyusun aksara seperti biasa Amirah. Hati kau yang luar biasa sebenarnya, bisa menyusun aksara menjadi bunga."

Moga Allah redha dgn Amirah juga, jadilah 'Amirah' kerana Allah.

Untuk Matahary:

Moga kau kekal persis matahari yang pegun membakar dirinya untuk bimasakti, yang cinta, azam, dan hidupnya terus berkobar-kobar atas nama Tuhan.

Moga matahary juga terpilih sebagai penulis yg disayang Tuhan. Ayuh, kita sama-sama lebarkan sayap dan terbang!

ps : sy suka bersadai lama di tumblr matahary :)

nusrah said...

Untuk Kak Nurul :

Moga akak juga terus kekal menulis. Tidak berhenti. Jazakillah untuk semua semangat yang akak tiupkan, semua cinta yang akak tumpahkan, semua ukhwah yang akak kalungkan. Jazakillah. :)

Untuk Ainum :

Moga Ainum juga, Allah memandang setiap tulisan, aksara, bait kata yang ainum coretkan dengan rahmat, cinta dan redha. Moga sirna aksara itu terus terbias membasahkan jiwa yang membacanya. InsyaAllah semoga!
:)

ismi syahida said...

Nusrah,

sebenarnya beberapa kali termenung di balik tulisan tulisan ini. cumanya, entah sebab apa terasa kosong untuk menulis. dan, malam ini ya, akak sedang menulis. :)

"Saya harap kakak baca ini. Sanah helwah ukhti habeebati. Jazakillah untuk semua sayang, cinta, kasih, ukhwah, doa yang kakak tumpahkan. Ramainya orang-orang istimewa dalam hidup aku yang lahir di ruang Disember!"

jazakillahukhairankathira nusrah, untuk yang di atas dan untuk semua sayang cinta kasih rindu ukhuwah senyum doa yang awak tumpahkan jugak. manis kan bila hubungan yang terjalin atas ikatan kernaNya, kita akan 'rasa'.

moga rasa itu kekal sampai bila bila pun. insyaAllah!

eh eh. tetiba rasa macam alyaa jugak, yang suka komen panjang panjang tu. (ampunkan akak,alyaa) haha

nusrah said...

waiyyaki kak, khair insyaAllah. :) :)

(sorry, i know it quiet short reply. hew, take care!)