06 November 2012

pria persis dia

Bismillahirrahmanirrahim

[ehsan]

Tumbuhkan aku satu rasa; percaya
akan ada lagi jiwa
persis dia.

tangan melindung
bahu ampuh amanah dakwah tertanggung
mata membasah perihal ummah
jiwa gagah menggugah dunia.

Tuhan, tumbuhkan aku satu rasa; percaya
Pria Penggenggam Hujan, apa kau masih ada?

----

Maaf Adam-Adam, jujurnya aku terkadang punya rasa skeptikal pada kau. Ada teman aku bilang, sikap aku, cara aku, pandangan aku, ruang fikir aku malah jendela jiwa aku tertutup rapat. Amat. Mungkin keadaan yang memaksa aku. Jadi, bantu aku tumbuhkan satu rasa; dengan kematangan kau dalam agama, keadilan kau dalam agama. Tolong, bantu aku. Masih ramai lagi kan pria persis dia?

----

Ini. Cuba kau lihat gagah jiwanya membela, mengasuh, mentarbiyah anak-anak gelandangan. Sampaikan sekecil-kecil benda; bersihkan kuku tangan anak-anak gelandangan, adalah hasil dari tangan kasarnya.

Untuk semua anak-anak Iraq, syabab-syabab Syria, bonda-bonda Palestin, dan semua keluarga kita yang sedang berjuang di tanah air masing-masing, ayuh, hadiahkan doa buat mereka!




2 comments:

..بنت يوسف.. said...

Allah! Nusrah... berderau baca link 'dia'.. akak dah lame mengagumi Salman al-Farisi.kerna ukhwahnya.
semoga lebih ramai lagi dia, dia dan dia di luar sane..

^___^

nusrah said...

kak nurul,

kan kak..baca byk2 kali pun tak jemu. kita menanti lebih ramai dia.. :')